Geschiedenis van de kerkelijke gemeente

De Adventskerk is het gebouw en naamgever van de gemeenschap van de Protestantse Gemeente Aerdenhout. Deze is de voortzetting van de kerkelijke gemeente die ontstond in 1947 uit stukjes grondgebied van de kerkelijke gemeenten Bloemendaal, Zandvoort en Heemstede.
De gemeente werd toen deel van de Hervormde centrale gemeente Bloemendaal-Overveen-Aerdenhout (de BOA).

Die structuur heeft bestaan tot en met 2004, toen werd de gemeente Aerdenhouit zelfstandig en Bloemendaal en Overveen gingen gezamenlijk verder. Aerdenhout werd, als Hervormde gemeente zonder Gereformeerde Kerk ter plaatse, een PKN gemeente in 2004. De gemeente heeft in haar geschiedenis steeds een protestants karakter gehad, maar neemt met vreugde andere invloeden in zich op.